Joep Geraedts

In Memoriam Joep Geraedts

Manjefieke Rector van de NUL,  prof. dr. Joep Geraedts, is op 25 december 2022 overleden. Joep was tevens voorzitter van het Winand Roukens Fonds. Als hoogleraar Genetica en Celbiologie was hij de stamvader van de afdeling Klinische Genetica van het Maastricht UMC+.

Joep Geraedts werd geboren in Swalmen bij Roermond in 1948. Na zijn studie biologie aan de Universiteit van Nijmegen kwam hij in 1982 naar Maastricht waar hij 34 jaar oud (!) werd benoemd tot hoogleraar Genetica en Celbiologie. Tevens werd hij directeur van de net opgerichte Stichting Klinische Genetica Limburg (SKGL).

Joep was zich zeer bewust van de rol die genetica kan spelen in de maatschappij, alsook van de ethische en maatschappelijke kanten van het erfelijkheidsonderzoek.

Joep was zeer benaderbaar. Hij was bovendien tactvol, wist de juiste ingangen te vinden, en kon mede daardoor interessante sprekers benaderen voor de lezingencycli van het WRF.

In 2008 werd hij benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau.

Joep, geboren in Swalmen, was geworteld in Zuid-Limburg. Hij stond steeds in verbinding met het Limburgse maatschappelijke en culturele leven. Trouw bezocht hij de thuiswedstrijden van MVV. Joep was adrem, een woordkunstenaar. Dat hebben we mogen ervaren in zijn functie als Manjefieke Rector van de Narren Universiteit Limburg (NUL).

We zullen ons Joep herinneren als een humorvolle Manjefieke Rector van de NUL, tactvolle voorzitter van het WRF, een aimabele verbinder en vooral als een veelzijdig en breed geïnteresseerd mens. We zullen hem missen.