Oorkonde

Bronsgroene Leeuw 2017

Limburgse Dag van Liveke te Tongeren vrijdag 17 november 2017

Op vrijdag 17 november verzamelden alle Limburgse Carnavalsverenigingen van LIVEKE in Tongeren voor hun jaarlijks verbroederingsfeest “de Limburgse Dag”. De organisatie was in handen van de Ridders Van Morepoit Tot Bukeberg.

Het hoogtepunt van de dag was de uitreiking van de Bronsgroene Leeuw 2017. Deze hoogste Limburgse Carnavalsonderscheiding werd uitgereikt aan: De Narren Universiteit Limburg (NUL)

Deze hoge onderscheiding is hen toegekend als waardering voor de unieke reden van het ontstaan van de NUL als humoristische voorloper van de Universiteit Maastricht. Anderzijds is het een erkenning voor de jaarlijkse Dies Natalis viering, die een hoogmis is van Limburgse humor en “sjamperij”, én de unieke manier waarop het professorencorps van de NUL deze mooie “Vastelaoves” traditie in ere houdt.

Gouverneur Herman Reynders is sinds het Carnavalsseizoen 2013-2014 de Beschermheer van Liveke. Op Carnavalsgebied is Limburg immers dé toonaangevende Provincie in Vlaanderen en Liveke beschouwt het als één van haar hoofdopdrachten de Limburgse verenigingen fijn te laten samenwerken en er voor te waken dat bij haar verenigingen de Neder-Rijnlandse Carnavalstradities gevolgd worden en bewaard blijven.

Dit gedachtengoed wordt door hun Beschermheer sterk gewaardeerd en tevens onderschreven.

Oorkonde Onderscheiding DSC_0264 DSC_0251 DSC_0248 DSC_0224 DSC_0218 1